Prof. Dr. Max de Haan Uitgevoerd werk rond thema: Vrijmetselarij
Welkom
© VisualActivityr 2014
geboren op 1 januari 1942, is een Nederlandse cultuurhistoricus en schrijver. De Haan studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Wijsbegeerte. Hij promoveerde in 1973 op het proefschrift: Enige aspecten van de tekstkritiek van middelnederlandse teksten. Hij was vele jaren verbonden aan de Universiteit Leiden en de Haagse School voor Taal- en Letterkunde, waarvan hij rector was. De Haan vertaalde diverse gedichten uit het Duits, onder meer van Heinrich Heine, en schreef diverse boeken over de vrijmetselarij. Toen hij in aanraking kwam met het werk van de 18e-eeuwse Schotse dichter Robert Burns raakte hij in de ban van deze man en zijn werk. Hij mag gezien worden als een specialist op het gebied van Burns en is ook in Schotland een veelgevraagd spreker over dit them Max de Haan overleed op 20 november 2020.

Max de Haan

Met Jan Prins (1876- 1948) mag ik zeggen dat ik in Rotterdam geboren ben. Maar een beetje op het nippertje, want eigenlijk kwam ik twee maanden te vroeg ter wereld in wat tot 1896.Kralingen heette.
Max Jan Marie de Haan,
De laatste jaren werd ik me ervan bewust, dat naast de verschillende onderwerpen waarover ik schreef, er thema’s zijn die steeds weer en meer terugkomen. Steeds belangrijker werden twee onderwerpen: Allereerst Anderson’s Book of constitutions van 1723. Ten tweede de soms bijna terloopse definities van vrijmetselarij bij Anderson (a centre of unity), Uitenhage de Mist (een stille leerschool), uit het tweede graads rituaal van de United Grandlodge of England (a peculiar system). Ik heb geleerd dat ze kort en bondig zijn, maar ook dat ze niet makkelijk te begrijpen zijn. Ze steken in scherpte en precisie af bij de slordige oppervlakkigheid van de moderne etiketten die over oude en hooguit halfbegrepen woorden worden geplak: religieus, spiritueel, esoterisch, conservatief, traditioneel …. Erger nog we gaan kerkje spelen en service-clubje. We trekken een vies gezicht als je voorstelt de 1800 woorden van Anderson’s Oude Plichten onderwerp van een symposion te maken.

Waarom deze website

video & tekst video & tekst